Rijden in groepsverband

RIJDEN IN GROEPSVERBAND

Met het rijden in groepsverband op de snelweg of provinciale weg moet je je aan bepaalde spelregels houden.
Allereerst rijdt je altijd als individuele weggebruiker. Dat houdt in dat je niet ten koste van alles achter je voorganger moet blijven en b.v. geen auto of andere motor (andere weggebruiker ) moet laten invoegen.
Dit komt vooral voor als er een versmalling in de weg komt b.v. van twee naar een baan. Laat ze er gewoon tussen.
Rijdt ook als het even mogelijk is baksteensgewijs. (Zie de tekening). De voorste rijder rijdt dan gewoonlijk aan de linkse kant van de rijstrook. Houdt voldoende afstand. Doe de 2 sec regel door in jezelf te tellen 21,22 als je voorganger een bepaald punt voorbij is gegaan. Als je er zelf dan twee seconden achter zit heb je een redelijke afstand. Dit geeft andere weggebruikers ook de gelegenheid als het nodig is om in te voegen. Deze afstand is bij elke snelheid anders.

Een goede maat is met baksteensgewijs rijden ook als je in de spiegel van je voorganger zijn gezicht kan zien. Dit heeft nog een bijkomend voordeel. Hij/zij weet dan ook hoe je achter hem/haar rijdt, omdat je oogkontakt hebt met elkaar. Ga dus niet in de dode hoek zitten van je voorganger. Als deze je niet ziet en naar links of rechts uitwijkt, kan er een gevaarlijke situatie ontstaan, zeker met een snelheid op de snelweg van 120 km/hr. Maar ook op dat bochtige dijkweggetje. Iedereen rijdt toch zijn eigen ideale lijn in de bochten.
Als je in een groep rijdt ga dan ook niet onderling inhalen. Het is zinloos, roept irritatie op en geeft een onrustig en onveilig beeld van de groep.

De voorrijder

Ben je voorrijder van een groep, houdt je automatisch in de gaten of iedereen er wel bij is. Zeker op de snelweg is dit niet altijd handig om te doen. Zeker als het wat drukker is zullen er altijd wel auto’s tussen komen.  Wil je een langzamere deelnemer in het verkeer (b.v. Caravanrijder) in halen doe dit dan op eigen initiatief en doe dit niet pas als alle leden van de groep naar links kunnen. Zie in de tabel als je met 10 motoren op pad bent dat de afstand van de voorste tot de achterste meer dan 300 meter is. Als motorrijder kan je solo veel makkelijker tussen voegen om in te halen. Doe het wel veilig en bezorg de andere weggebruikers geen hinder. De motorrijders hebben wat dat betreft toch al een niet al te beste naam. Zeker als ze in een groep rijden.  Voor de meerijders is dit ook prettiger. Er is dan geen onrustig beeld van verschillende snelheden rijden.
Rijd je een snelweg op en zijn er nog enkele die b.v. een stoplicht hebben, ga dan geen 80 km/hr rijden om op de rest te wachten. Rijdt dan 110 km/hr i.p.v. 120. De achterblijvers kunnen dan met een normale snelheid weer bijkomen en hoeven niet laag te gaan vliegen. Ze riskeren daarmee een bekeuring die niet nodig is. We rijden voor ons plezier en doen geen wedstrijdje. Elkaar kwijtraken is ook niet nodig.

Rijden met stoplichten of in de stad

Bij het rijden in de stad of op een drukke weg met eventueel stoplichten kan je elkaar snel kwijtraken. Zeker als je niet weet waar we naar toe rijden en hoe de route is. Uit ervaring is daar een goede oplossing voor. Op het moment dat er enkele rijders ergens voor moeten wachten (stoplicht, voorrangskruising, rotonde o.i.d.) is de groep gesplitst. Houdt in een dergelijke situatie altijd je achterligger in de gaten. Kijk dus regelmatig in je spiegels. Is trouwens een goede gewoonte die vaak wordt vergeten. Ook door automobilisten. Zolang de route rechtdoor is, is er eigenlijk niets aan de hand . De achterblijvers komen wel weer een keer boven water. Is er een afslag in de route en gaan we rechts of links af, dan kunnen we elkaar kwijt raken. De laatste motor van de eerste groep blijft dan in de buurt van die afslag wachten en wel zo dat hij/zij het overige verkeer niet hindert en voor de achterblijvers op tijd kan worden gezien. Zijn voorganger is dan de laatste van de eerste groep geworden en doet bij een afslag het zelfde. Zodra de achterblijvers er zijn kan de wachtende ook weer gaan rijden. Zo kan de groep wel eens in een paar groepjes uiteenvallen. Als de laatste rijders uit een dergelijke groep dit systeem uitvoeren, kun je wel met een groep van 100 rijders door een drukke grote stad rijden zonder elkaar kwijt te raken.Ook bij druk verkeer op de grote weg kan je dit systeem uitvoeren als je de grote weg verlaat. Voor de nodige brandstof tanken of hapje eten en de groep is op de grote weg een beetje uit elkaar, dan ook wacht de laatste rijder op de afslag naar het tankstation of restaurant. Of een afslag nemen voor een andere richting op te gaan geldt hetzelfde.

Tips voor motor rijklaar maken

Als je jouw motor in de winterstalling hebt gehad is het zinvol om voordat je weer de weg op gaat deze grondig na te lopen. Dit voorkomt ongemak, ongelukken en ergernis onderweg.
Voordat je jouw motor de winterstalling in hebt gedaan zorg je ervoor dat hij schoon is en de banden op spanning zijn. Tank hem ook af met benzine. Dit voorkomt corrosie in de tank. Heb je een aansluiting voor een druppellader zet deze dan ook aan de motor. Heb je hem niet haal dan de accu eruit en laat deze zo af en toe bij. Zeker met de moderne motoren met alarm, klokjes e.d. ontlaadt de accu altijd iets en als dat te lang zo staat is de accu leeg. Dit verkort de levensduur van de accu.
In de winter zijn er vele motorzaken die een aanbieding doen voor een winterbeurt. Vaak halen en brengen ze jouw motor. Als je niet het onderhoud zelf doet een waardevolle gelegenheid voor onderhoud

Uit de winterstalling loop je de motor weer helemaal na. Controleer het olieniveau, koelwaterniveau, verlichting en de banden spanning (staat in het boekje).
Zet de motor op de middenbok en controleer het loopvlak van de band op slechte plekken of onregelmatigheden (spijkers, schroeven e.d.)en op profieldiepte. Kijk hierbij naar de markering op de zijkant van de band. Ook of er haarscheurtjes in zitten. Met het ronddraaien van het wiel voel je ook of het wiel zwaar gaat. Dit zou kunnen betekenen dat je remblokken iets blijven hangen. Controleer deze dan door enkele malen de rem in te knijpen.
Verbetert het dan niet laat er dan naar kijken.
Als je dan weer veilig de weg op kan vergeet dan niet dat je een tijdje niet op je stalen ros hebt gereden. Doe eens wat oefeningen op een rustig weggetje of een grote parkeerplaats. Doe eens een noodstop en een rondje draaien. Je zult zien dat je er weer aan moet wennen. De speciale verrichtingen van je rijexamen zijn er niet voor niets. Vele motorrijders vergeten dat en oefenen hier niet meer op. In sommige situaties op de weg kan het handig zijn als je het nog kan.

Vele fijne motorkilometers in het nieuwe jaar